Mod 15: Curriculum (re)Design

Curriculum (re)Design

The curriculum of an LBO school of Suriname was redesigned to make the lessons interesting, and fun for the students. With the new curriculum every type of learner is approached.

Curriculum LBO:

Curriculum Redesign:





Cultuur bewustzijn en culturele expressie




1.    Erkenning van het belang van de creatieve expressie van ideeën, ervaringen en emoties in diverse vormen, waaronder muziek, podiumkunsten, literatuur en beeldende kunsten.


Suriname heeft een diviersiteit aan cultuur, taal, ras en geloof.
Enkele bekende Surinaamse figuren zijn: 
* Erwin de Vries ---Beeldende kunst
* Kenneth Bron(Kenny B)/ Dino Orpheo Canterburg (Damaru) ----    Muziek
* Hugo Posh/ Shrinivasi/ Michael Slory ---Literatuur
* Fareisa Joemmanbaks ---Actrice

Dit zijn enkele figuren om op te noemen, enkele oude en enkel jonge talenten. De verschillende talenten worden heden ten dage beter erkend door reclames en media, organisaties en internationale organisaties.


2.      Culturele kennis omvat een bewustzijn van het lokale, nationale en Europese culturele erfgoed en de plaats daarvan in de wereld. Daaronder valt elementaire kennis van de belangrijkste culturele werken, waaronder hedendaagse volkskunst als belangrijk onderdeel van de menselijke geschiedenis.

Natuurlijk zijn Surinamers bekend met hun cultuur en ook die van anderen. Als 1 natie  kunnen Surinamers bijna  alle talen spreken, een voorbeeld is dat een ieder Negerengels (Sranantongo) verstaat en zelfs praat. Een ander voorbeeld is dat ons gerechten bij een ieder bekend is. Dus een ieder weet en kent wat bamie, nasi, telo, roti, bara, moksi alesi, etc is. Een ieder is ook bekend met elkaars muziek, film en series. De acceptatie van elkaars culturen is te zien bij verschillende nationale feestagen waarbij een ieder met elkaar geniet. Het is zo ver dat Surinamers van alle vershillende achtergronden samengesmolten zijn tot 1 cultuur. Zelfs is het Westerse cultuur/ muziek/ film/ kunst niet onbekend bij de Surinamers.



3.      Het is belangrijk de culturele en taalkundige verscheidenheid in [...] wereldregio's te begrijpen, te beseffen dat die beschermd moet worden, en inzicht te hebben in het belang van esthetische factoren in het dagelijkse leven.

Vanwege de verscheidenheid aan bevolkingsgroepen kent Suriname ook veel talen. Om enkele voorbeelden te noemen: Nederlands, Negerengels (Sranantongo), Hindi (Surinaamse hindi), Javaans, Chinees, Indiaanse taal, Engels, Spaans, Frans, Portugees. De meest gebruikte talen zijn Nederlands, Engels en Negerengels (Sranantongo).





4.      Tot de vaardigheden behoren zowel appreciatie als expressie: zelfexpressie via uiteenlopende uitdrukkingsvormen dankzij de individuele aangeboren capaciteiten alsmede het waarderen en genieten van kunstwerken en artistieke voorstellingen. Daartoe behoort evenzeer het vermogen om zijn eigen creatieve en expressieve gezichtspunten te relateren aan de meningen van anderen en sociale en economische kansen in culturele activiteiten te onderkennen en te verwezenlijken.

Nu is het een tijdperk van technologie en media. Naast kunstonderwijs en cultuur educatie, wordt men bewust gemaakt via de verschillende media kanalen, facebook en documentaires. Er wordt vaker opnames en reclames gemaakt tijdens de verschillende culturele activiteiten, waarbij men heel wat informaties bij kan krijgen. Culturele expressie komt ook voor in de verschillende soorten toneelstukken, waarbij zelfs bepaalde maatschappelijke problemen worden tentoongesteld.


5.      Culturele expressie is essentieel voor de ontwikkeling van creatieve vaardigheden die kunnen worden toegepast in vele professionele contacten. Een gedegen begrip van de eigen cultuur vormt de basis voor respect en een open attitude tegenover de verscheidenheid van culturele uitdrukkingsvormen.

Veelal in bedrijven en andere organisaties wordt vaker in Sranantongo gecommuniceerd, tenminste op het werkvloer. In kantoren wordt vaak Nederlands en Engels gebruikt. Een directeur moet op alle manieren, dus ook in alle talen kunnen communiceren. Afhankelijk met welke structuren hij bezig houdt moet hij zich aanpassen. Een hoofd moet bekend zijn met persoonlijke, interpersoonlijke en interculturele competenties, de handel en denkwijze van de verschillende groepen.


6.      Tot een positieve instelling behoren ook creativiteit en de bereidheid om esthetische mogelijkheden te cultiveren via artistieke zelfexpressie en deelneming aan het culturele leven.

Heden ten dage is het heel duidelijk dat verschillende culturen worden geaccepteerd en ook overgenomen. Men is heel bewust van allerlei activiteiten in de verschillende culturen, door de nationale feestdagen. Verschillende groepen komen bijelkaar en maken van hun cultuur een mix optreden, zelfs een mix muziek met de verschillende muziek instrumenten. De eenheid, saamhorigheid en samensmelting komt tot uiting op de onafhankelijkheidsdag. (Srefidensi)


Suriname is, uiteraard, een land met een bijzonder rijke én complexe culturele diversiteit…





Cultureel bewustzijn en culturele expressie
Een cursus omvattend de bovengenoemde 8 competenties moet ontwikkeld worden. Deze sleutelcompetenties hebben te maken met de ontwikkeling, sociale integratie en werkattitude. Deze competenties zijn dus heel belangrijk voor alle onderwijssystemen en de verschillende opleidingen, dus ook de beroepsopleidingen.